lørdag 22. juni 2013

Rabarbra Chutney

Nå begynner jeg endelig å bli frisk fra kneproblemene som jeg har hatt siden september. Er fortsatt under opptrening, men i dag er jeg så frisk at jeg kunne hente litt rabarbra fra husvertens rabarbrabusk.

Så i dag har jeg laget både rabarbra snaps, rabarbra/jordbær syltetøy og rabarbra chutney. Det siste har jeg aldri forøkt å lage før så det var artig. Det luktet veldig julegløgg etterhvert, men det ble en veldig god smak og mye chutney! Jeg valgte å ta den over på glass i litt mer flytende for, for å få en mildere smak. Neste gang skal jeg forsøke med litt mindre nellik, den tok littegranne mer over enn jeg har sans for.

Her er oppskrift fra http://matoppskrift.org/rabarbrachutney/;

Rabarbrachutney er smakfullt tilbehør til for eksempel grillet kjøtt fra kylling eller kalkun.
Oppskrift ca. 3 dl (jeg fikk 5 - 6 dl.)
Ingredienser
  • 500 g rabarbra
  • 2 stk rødløk
  • ½ dl eddik
  • 1 dl vann
  • 1 dl rosiner (4 små bokser med rosiner)
  • 4 dl sukker
  • 1 ts malt ingefær (el. 2 ts fersk ingefær)
  • ½ ts malt nellik (helst litt mindre)
Fremgangsmåte
1
Skyll rabarbra og skrell eventuelt grove stilker. Skjær den i biter. Skrell løk og skjær den i skiver.
2
Bland rabarbra, løk, eddik, vann og rosiner i en gryte. Kok opp under lokk i ca. 10 minutter. Rør inn sukker og krydder. Kok chutneyen uten lokk på middels varme til den tykner, ca. 30 minutter.
3
Hell chutneyen i glass og sett på lokk. Avkjøl.
Rabarbrachutney er smakfullt tilbehør til for eksempel grillet kjøtt fra kylling eller kalkun.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar