søndag 26. august 2012

Liten fottur på Hardangervidda med telt

Så kom jeg meg endelig til Dnt hytta Krækkja på Hardangervidda igjen, 4 år siden sist!

Jeg var på en uforglemmelig skitur her våren 2008, og etter det har jeg forsøkt flere ganger det sammen, men det har aldri blitt sånn. I 2009 brøt bilen sammen ved Geilo så vi havnet på toget til Finsehytta. I 2010 var jeg syk så turen ble avlyst. 2011 blåste det så kraftig at vi dro til Hallingskeid med toget. Våren 2012 havnet vi på Fondsbu pga vær, og litt andre praktisk årsaker.

Men, nå var behovet for vidde og sol så stort at jeg pakket sekken og kjørte til Fagerheim etter jobb torsdag. Det tok 4.5 timer, så det er jo litt trist å bare ha 2 overnattinger før man vender nesen hjem igjen. Men sånn er det bare. På Fagerheim var de blide som alltid, og jeg parkert bilen der med avtale om å betale parkeringen når jeg kom til tilbake lørdag. Jeg pakket om og skiftet klær ved bilen i vind og regn og trasket avgårde kl 19.30.

FAGERHEIM, og de 2 lyse prikkene i inngjerdingen er griser!
Slik så horisonten mot vest ut, Krækkja ligger i enden av vannet bak første åsryggen.
Sekken veide ca 17 kg og jeg slo leir allerede etter 3 km som planlagt, da var kl 20.30. Teltplassen lå nydelig til, så jeg måtte ha med meg hele solnedgangen mens jeg satt opp teltet.

Kveldsstemning
Det ble en urolig natt kan man si. Det var kaldt, og jeg lå med en stein i hofta eller ryggen uansett hvordan jeg vendte på meg. Det blåste godt, og teltduken slo hele natten igjennom. Ørepropper hjalp ikke mye.

På fredagsmorgen våknet jeg opp til fantastisk vær og flott utsikt, og solen varmet godt gjennom teltet KOS! Hadde liten lyst til å pakke sammen leiren, men ville jo gjerne videre til Krækkja.



De 3 små km videre gikk i et fantastisk landskap, og med rekordstore snømengder i fjellskråningene. Det er deilig å tenke på at andre stirrer i PCskjermen, mens jeg nyte synet av vidder og natur.

Vestover
Østover


Vel fremme kjøpte jeg meg en kopp kaffe med melk og inntok peisstua for å finne ut hvor jeg skulle slå opp teltet. Regelen er at det skal settes opp minst 150 meter unna DNT hyttene. Slo av en prat med en som hadde teltet underveis fra Finse. Han hadde dunsovepose som bare veide 0,5 kg, det hørtes veldig deilig ut...
Valget meg en forblåst teltplass et godt stykke unna, men vinden snudde etterhvert og det ble en bra natt. Brukte kvelden til å plukke krekling og til å ta litt bilder. Er litt i tvil om det lønner seg å drasse rundt på et tungt Nikon kamera, når pocketkamera til 1/5 av vekten til tider tas like gode bilder...


Dagen etter tok jeg meg en kaffekopp på Krækkja igjen, og trasket tilbake til Fagerheim. Kroppen var sliten da jeg kom frem, så vaflene på Fagerheim smakte himmels. Og jeg var strålende fornøyd med at ryggen hadde holdt !!!
Snøull utenfor Krækkja
MOI, I'm ready




FAGERHEIM


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar