lørdag 30. september 2017

Badeprosjektet 2017, de gærne har det godt

Hei !

I år har jeg vært flink til å trene for å holde knærene i sjakk. Det blir Elixia 2 ganger i uken, morgenøvelser hjemme hver dag, og per september sykler jeg litt onsdager. Inndørstrening blir kjedelig i lengden, så i august bestemte jeg meg for å begynne å bade utendørs hver fredag. Bading bedrer stabiliserende musklatur og lårmusklaturen, akkurat hva knærene trenger. Men, utendørs-bading for en vassefis i Norge...?  Planen er å bade hver fredag ut oktober, og en plan er en plan, den skal følges ! Og jeg blir jo så høy på meg selv når jeg faktisk gjennomfør, og den premien kan jeg like

Badetur 6; Torsdag 20.October, Huk Bygdøy
Siden jeg skal ha langhelg, måtte jeg denne uke ta badeturen på en torsdag. Forrige fredag ble det avlyst fordi det begynte å regne (sååå trist...). Denne gangen var det 8 kjølige grader i luften, så jeg trodde ikke jeg kom til å orke å gjennomføre. Men, en tur til Bygdøy er alltid fint, lyset var fantastisk, og knærene oppførte seg bra, så da var det bare å komme seg uti. Jeg fant meg en benk ytterst ved restauranten, og vasset ut. Fryktelig kaldt på hender og føtter. Skal jeg fortsette med dette må jeg bare få ta i neoprenhansker. Var vel bare i vannet i 5 min. Fikk da se min første stillehavsøsters, død vel og merke. Skallet satt dønnfast på en stein. Der uti vannet var jeg sikker  på at dette ble årets siste badetur, men det er så deilig når man kommer på land igjen! Får full fart på blodomløpet, en finfin naturopplevelse, og jeg blir veldig stolt av meg selv over at jeg faktisk fullfører.


Badetur 5; Fredag 6.October, Huk Bygdøy
Jeg tenkte at det sikkert ikke var noen mennesker på nudiststranden i solskinnet. Så feil ! Det var flere nudister der, så jeg følte meg litt dum, som en inntrenger. Men men, jeg slo av en prat med en gammel herdet nakenbader, som fortalte meg at det var brannmaneter  i vannet i dag. Jeg hadde helt glemt at det eksisterte brannmaneter. Men, jeg har jo heldekkende våtdrakt, så brannmaneter er piece of cake.... NOT! Jeg svømte selvfølgelig rett inn i en med venstre hånd, og den maneten var i fyr og flammer. Hånda svei i 4 timer, og det var bare varmt vann som lindret elendigheten. Jeg kan ikke la meg stoppe av maneter, så mulig jeg må kjøpe de neoprenhanskene tidligere enn planlagt. Det positive er at våtdrakten var varm og god.

Badetur 4; Fredag 30.September, Huk Bygdøy
Jeg har gått glipp av et par fredager grunnet ferieavviling og dårlig vær, men nå er jeg på plass i våtdrakt igjen. Har invistert i en 5mm heldrakt, og den kom godt med for nå er det ca 14 grader i vannet. Den er god og varm, men litt stor og ga meg enorm oppdrift. Jeg skal jo trene beina, men når jeg svømmer på rygg flyter de opp av vannet så det blir masse plasking istedenfor. Jeg ble fryktelig kald på hendene denen gangen, mulig jeg må kjøpe neopren hansker. Ingen sol i dag og det var kjølig å skifte til våtdrakt, men når jeg kom opp av vannet var det faktisk behagelig. Deilig å kjenne at kroppen fungerer, og også blir jeg jo så stolt av meg selv når jeg faktisk fullføre. Kollegaene mine synes jeg er litt gal, men de gærne har det godt så det er bare å kjøre på i egen stil.  
Vibecke S Hansen sitt bilde.

Badetur 3: Fredag 1.September, Huk
Fikk en fantasktisk fin stund på Huk etter jobb i dag. Det var strålende sol og behagelig varmt i vannet. Jeg badet innerst i bukten mellom restauranten og nudiststranden, perfekt for trygg trening for en fersking i våtdrakt. Etterpå var det bare å sitte og nyte solen og varmen og utsikten. Kan ikke bli bedre avslutning på arbeidsuken dette.

Vibecke S Hansen sitt bilde.

Badetur 2: Fredag 25.August, Badedammen på Grorud
Denne gang var vannet iskaldt !! Følte meg som en desperat bikkje i vannet, selv iført den korte våtdrakten. Timing for skifting var max uheldig. Før jeg fikk sukk for meg, kommer det en hel skole gående forbi på turstien 20 meter unna..... Og du vet du har passert glansalderen din når ikke en eneste liten smørunge gidder å plystret på deg når du står der og skifter 
Fant ut at vannet var ca 12 grader den dagen...ugghh



Badetur 1; Fredag 11.August, Badedammen på Grorud 
I dag møtte jeg flotte modige Marthe Sundby med hunden Blue ved idylliske Badedammen på Grorud. Jeg hadde gruet meg hele uken til tiårets første iskalde badetur, og var veldig stolt da jeg gjennomførte planen, iført våtdrakt 😂😊😂 Plutselig dukker lett gjenkjennelige og alvorlig kreftsyke Marthe med følge opp, og koser seg i vannkanten rett ved siden av meg. Alle tanker om kaldt vann og vonde knær var som blåst bort på sekundet. Den damen altså, hun stråler, jeg er så imponert. Noen ganger er de enkle linjene viktigst, så vi var skjønt enig om at Badedammen og Lillemarka er best i byen 

Vibecke S Hansen sitt bilde.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar