søndag 12. juli 2015

Sommer, sol og mjødurtsirup

Hei!

I dag var jeg egentlig på soppjakt, men den jakten gikk relativt dårlig. Så, da kastet jeg meg over noen mjødurtplanter istedenfor, i litt sånn frustrasjonstilstand. Planen var å lage mjødurtsirup. Den blomsten lukter helt fantastisk, så sirup av den er midt i blinken. Jeg så et tv-program for en stund siden, og der laget de mjødurtsirup for å ha på iskrem. Den ble laget på under en time, og slik rask matlaging kan jeg like.

Mjødurten er i begynnende blomstring i disse tider, og jeg kjører forbi en eng full av mjødurt hver dag.  Problemet er at jeg er allergisk mot gress, så jeg er ikke veldig glad i å gå med høyt gress til opp under armene. Men, det er et spørsmål om hvor målbevisst man er. Jeg høstet med meg 10 blomsterklaser av mjødurt, og vel tilbake i bilen nøs jeg som besatt.

Vel hjemme søkte jeg på nettet etter mjødurtsirup, men jeg fant bare oppskrifter som det tar et døgn å fullføre. Men jeg fant oppskrift på mjødurtsaft, så jeg tok utgangspunkt i det.

Her er oppskriften på min mjødurtsirup;
10 blomsterklaser mjødurt
5 dl vann
4 dl sukker
- Kok blomster og vann i en kjele i ca 15 min slik at blomstene faller sammen. Sil vekk blomster. Tilfør 4 dl sukker i væsken, og kok videre i kjelen.

Sirupen må ikke bli for seig, og husk den er seigere i kald enn varm tilstand. Test underveis i kokingen ved å ta en teskje med væske, kjøl den av og se hvor mye den renner på teskjeen. Kok en glass flaske, hell sirupen over og sett på lokk. Vips, ferdig på under 1 time!

Smakte veldig godt til brieost på Ritzkjeks. Bør også passe perfekt til pannekaker og iskrem.

Det er nesten som å fange lukten av sommer på en flaske !


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar